Підписатись
Відписатись

 
Набір на піскову терапію


Початок проекту 2017 рік, м. Львів
 
 
Координатор: Нартікова Мар'яна nartikova70@meta.ua, 067-7077944
 
 НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ПРАКТИЧНОГО КУРСУ
 «SANDPLAY-ТЕРАПІЯ
ВРОБОТІ ДИТЯЧОГО ПСИХОТЕРАПЕВТА»
 
1. МЕТА ТА ЗАВДАННЯ ПРАКТИЧНОГО КУРСУ
 
Практичний курс  «SANDPLAY-ТЕРАПІЯ В РОБОТІ ДИТЯЧОГО ПСИХОТЕРАПЕВТА»знайомить слухачів з базовими розділами піскової терапії як наукової та прикладної дисципліни. Програма спирається на знання, отримані слухачами при вивченні дитячої психології та психотерапії в рамках навчальних проекті в секції дитячої та юнацької психотерапії Української Спілки Психотерапевтів (УСП).
 
Актуальність теми. У своїй роботі «Дитина та суспільство» І.С. Кон пише: «Світ дитинства – невід’ємна частина образу життя та культури будь-якого окремого народу та людини в цілому».
Охорона материнства і дитинства є основною складовою здоров’я нації, зважаючи на значимість питання народження здорових дітей та збереження здоров’я дитячого населення України, як майбутнього потенціалу країни. Особливу актуальність це питання набуває, коли країна перебуває в умовах війни. 
Чисельність дитячого населення за період 2003 – 2012 років знизилась від 9 842 783 до 7 971 638 (на 19,02%). У 2012 році серед усього населення України діти віком 0-17 років включно становили 17,49% проти 20,60% у 2003 році. В останні роки спостерігається погіршення стану здоров’я дітей. Про це свідчіть зростання рівня поширеності хвороб з 1879,5 на 1000 дітей відповідного віку в 2007 році до 1922, 80 в 2012 році.
В основі погіршення здоров’я дітей та підлітків лежить цілий комплекс соціально-економічних причин, серед яких не останню роль відіграє війна та  відсутність ефективних освітніх та психопрофілактичних програм, що спрямовані на формування у дітей культури здоров’я та сприяють гармонійному розвитку.  Забезпечення потреб дитини, яка потребує уваги для свого гармонійного розвитку, можливо вже травмованої дитини потребує кропіткої роботи від професіоналів та самої сім’ї, яка виховує дитину.
Часто стається, що життєвий досвід залишає в самих батьках психічну травму – душевні рани, неадекватні захисні реакції, негативне сприйняття самих себе та оточуючого світу.
Sandplay–терапія – це шлях подолання травми, пошук внутрішніх ресурсів. Це спосіб розповіді про себе, свої почуття, думки, свій досвід.
Вейнріб зауважує, що «піскова психотерапія може відображати невербальну форму психотерапії, яка знаходиться на глибинному довербальному рівні. Глибоко в підсвідомості знаходяться самозцілюючі можливості психіки і вони проявляються при певних умовах, а саме при прояві творчого процесу, який може проявитись під час роботи з піском» (Weinrib, 1983 p.).
Поняття "терапії піском" було запропоновано ще Карлом Юнгом, психотерапевтом, засновником аналітичної психотерапії, та описано представниками юнгіанської школи (Д.Калфф, Е. Нойман, Е. Вейнріб, інші). Основний її принцип полягає у використанні піску, води і спеціальних атрибутів (дерев’яного ящика чітко визначеного розміру – пісочниці та набору дрібних іграшок).
Перший досвід використання піскової терапії стосувався саме дітей із мовленнєвими, інтелектуальними, афективними та поведінковими порушеннями, як невербальний вид терапії, з метою дати відчуття безпеки знаходження у середовищі. Зараз цей метод використовується без будь-якихобмеженьдляусіх: і дорослих і дітей (від 3 років).
У ході творчої гри з піском активізуються самозцілюючі резерви дитячої психіки, які виявляються за певних умов (Е. Вейнріб) у процесі терапії. Пісок поглинає негативну психічну енергію людини, стабілізує її емоційний стан і гармонізує психоемоційне самопочуття дитини.
Для дітейзмовленнєвимипорушеннями особливо важливою є невербальнаекспресія через взаємодіюзпіском та водою. К.Г. Юнг стверджував, що «гра у пісок» вивільняєзаблокованучипригніченупсихічнуенергію, щодозволяєтрансформувати і спрямуватиїї на розвитокособистостідитини.
Процес піскової терапії починається тоді, коли в результаті творчого імпульсу безсвідоме людини активізується і на поверхні пісочниці людина створює певний образ.
Кожного разу при контакті з піскомвідбуваєтьсясвоєріднезанурення у безсвідоме. Створенняпісочноїкомпозиції  відображаєзмістпсихічногожиттялюдини. Кожнапісочна картинка (відзаняття до заняття) фіксує той чиінший стан психіки, той чиінший аспект внутрішньогосвітуклієнта.
Маргарет Ловенфельд (одна з "піонерів" пісковоїтерапії) пісковупсихотерапіюрозглядала як символічнугру, щостворюєкомунікаціюміжсвідомим і несвідомим. Покращенняфункціонального стану емоційної та особистісної сфер людинивідбуваєтьсясаме за рахуноквстановленнязв’язкуміжсвідомим і безсвідомим у символічнійформі, щодозволяєторкнутисянайглибшихпереживань.
Традиційно робота у ході піскової терапії, як різновиду невербально-символічної гри, відбувається шляхом вибудовування дитиною або дорослим пісочної композиції у пісочниці із застосуванням різноманітних іграшок, дрібних предметів, піску, води. Після закінчення сеансу пісочна картинка розбирається, іграшки повертаються на місце, поверхня пісочниці розрівнюється. Багаторазове руйнування і відтворення світу пісочної композиції напряму впливає на створення відчуття безпеки та довіри і зниження базової тривоги, що досить актуально у ході психокорекційної роботи з аутичними дітьми.
Таким чином психотерапевтичніігри у пісочницідопомагають:
- Формуваннюцілісного, сильного і здорового «Я» дитини, забезпеченнюрівновагиміжвнутрішнімсвітомпереживань і внутрішніх потреб і зовнішнімсоціальнимсвітом
- Позбутисяпсихологічних травм
- Пісочниця є контейнером, якийпокликанийвміщувати і витримуватиусінегативні і позитивніпереживаннядитини
- Пісок і вода, виступаючиважливиминосіямисенсорнихвражень, відчуттів й емоційно-позитивнихпереживань, здійснюютьзаспокійливийвплив, даютьемоційнурозрядку та й одночаснодопомагаютьстимулюватиповедінковуактивність, спонукаютьдитину до гри
- Через програваннясвоїхфантазій, страхів, бажань у безпечних  умовахпісковоїтерапіїдитина (в тому числі і дорослий) набуваєможливості контролю за своїмивнутрішнімипереживаннями
- Актуалізація прихованих конфліктів
- Гармонізуватизагальнийпсихоемоційний стан, знизититривожність
- Виробити у дитинивідчуттяструктурованості, чіткості, знаннямежі і границі (особливо важливо для гіперактивнихдітей).
Окрімтерапевтичнихзавдань, у пісочницівирішуються  деякікорекційнізавдання:
- Удосконаленнякоординаціїрухів, дрібної моторики, орієнтації у просторі
- Стимуляціявербальної і невербальноїактивності у процесігри, формуваннянавичокпозитивноїкомунікації
- Розвитоксенсорно-перцептивноїсферидитини, зокрема тактильно-кінестетичноїчутливості.
Отже, перевагою піскової терапії є індивідуальний підхід до кожної дитини; безпечний простір, в якому відбувається терапевтичний діалог та стосунок; психокорекційний ефект; розв’язання особистісних проблем через роботу з образами особистого і колективного підсвідомого; самопізнання; розкриття ресурсів; проникнення в несвідомі глибини психіки; розвиток свого «Я», своєї усвідомленої частини.
 
Метоюкурсу є розширення спектру психологічного інструментарію в роботі з дітьми, ознайомлення з методом психотерапії, структурою і змістом Sandplay-терапії, а також можливостями її застосування як інструменту психодіагностики та психокорекції у практичній діяльності дитячого психотерапевта.
 
Завданнякурсу:
·        ознайомити з історією виникнення Sandplay-терапії, основними теоретичними положеннями;
·        ознайомити з вимогами до організації кабінету Sandplay-терапевта та необхідним інвентарем;
·        засвоїти практичні навички застосування піскової терапії в роботі з дітьми;
·        вчити читати піскові картини, розуміти їх символічний зміст;
·        сформувати розуміння важливості дотримання професійних етичних принципів і норм в роботі з використанням Sandplay-терапії.
 
         Види навчальної діяльності та контролю знань:лекції, групи власного досвіду, практична робота, опис випадку та супервізія.
 
         Викладач і розробник курсу:
         Ірина Срібна – лікар, дитячий психіатр, психотерапевт за напрямками індивідуальна психотерапія за А. Адлером, дитяча та юнацька психотерапія, сертифікований Sandplay-терапевт, дійсний член УСП
         Тетяна Параскева – фізичний реабілітолог, сертифікований Sandplay-терапевт, сертифікований ADOSи ADI-Rспеціаліст, майстер соціальної роботи, дійсний член Української Спілки Психотерапевтів.
 
             У результаті проходження даного курсу учасник повинен отримати наступні професійні компетенції:
1.     Уміннявикористовувати метод пісковоїтерапіїдля діагностики.
2.     Уміння інтегрувати в загальний короткостроковий чи довгостроковий терапевтичний процес
3.     Уміннясамостійнопроводитипсиходіагностичнедослідження, обробку та аналізотриманихданих, інтерпретуватирезультатидослідження.
4.     Можливість працювати з дітьмиз порушенням розвитку (затримка психо-мовленнєвого розвитку,  розумова відсталість,аутизмі т.ін.)
5.     Умінняформулювативисновок, що відповідає запиту до психотерапевтичної роботи, забезпечуватидитину та батьків інформацією про результатидіагностики, формулюватирекомендації.
6.     Уміннязастосовувати піскову терапіюяк інструментпсихокорекції в індивідуальному та сімейномуконсультуванні.
 
2. ТЕМИ СЕМІНАРІВ І КІЛЬКІСТЬ ГОДИН ВИВЧЕННЯ ПРАКТИЧНОГО КУРСУ
 
          Практичний курс «Sandplay- терапія в роботі дитячого психотерапевта» складається з 7 семінарів по 12 акад. годин (всього 84 акад. год. аудиторної роботи) і завершується описом випадку та супервізією. Навчання проводиться 7 разів на рік, в перервах між семінарами учасники займаються самостійно і відпрацьовують практичні навички з використання піскової терапії в роботі з дітьми.
         При проведенні семінарів використовуються традиційні (лекція, семінар) та інноваційні форми навчання (практичні заняття у формі групових дискусій, круглі столи, підготовка та обговорення групових проектів, побудова та інтерпретація групових та індивідуальних піскових картин).
        
Дата
Назва тем семінарів
Кіл-ть
ак. год.
Вересень
1 семинар. Теоретичні та історичні основи піскової психотерапії:
- Історія розвитку та сучасні тенденції піскової терапії
- Використанняпісковоїтерапії для дітей
- Психотерапевтичніперевагипісковоїтерапії.
- Показання та протипоказання до застосуванняпісковоїтерапії
12ак.год.
Жовтень
2 семінар. Організація кабінету піскової терапії. Перша зустріч з клієнтом:
- Інвентар та обладнаннякабінетупісковоїтерапії
- Колекціямініатюрнихфігур
- Категоріїоб’єктів
- Первиннеінтерв’ю та з’ясуваннязапиту до роботи в пісковій терапії
12ак.год.
Листопад
3 семінарКлючі до розуміння піскових картин:
- Головні характеристики
- Головна ідея піскової
- Сюжети піскової картини
- Конфліктний зміст піскових картин та ресурсний зміст піскових картин
- Варіанти фіксації спостережень
12ак.год.
Грудень
4 семінар.Викристання піскової терапії в індивідуальній та груповій роботі:
- Місце гри в пісковій терапії в структурі індивідуальної консультації
- робота з пісочницею в дитячих і підліткових груп
- Співпраця з батьками
12ак.год.
Січень
5 семінарДіагностика та спостереження динаміки процесу, аналіз динаміки процесу, прогнознозування в роботі. Особистість терапевта та її вплив на процес піскової терапії. Професійна ідентифікація:
- Дитина, як дзеркало проблем сім’ї.
- Зв'язок свідомого та підсвідомого
12ак.год.
Березень
6 семінар. Аналіз книги по темі. Представлення опису випадків учасниками. 12ак.год.
Травень
7 семінар. Супервізійний семінар. 12ак.год.
 
Всього
84ак.год.
 
         Самостійна робота учасників включає підготовку до практичних занять, опис випадку, який буде представлений на підсумковому семінарі, та аналіз книги по зазначеній тематиці.
         Навчальний процес здійснюється в учбових аудиторіях. Для забезпечення навчального процесу використовуються: два піддон з мокрим та сухим піском, колекція мініатюрних фігур, фотокамера – для документування роботи.
 
 
 
 
 
Координатор: Нартікова Мар'яна nartikova70@meta.ua, 067-7077944
Архів новин  2006  2007  2008  2009  2010  2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017